01 02 03 Miss Smartie's Sewing: Dressing the decade: The 50s - The Shelf bust dress 04 05 15 16 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 31 32 33

Dressing the decade: The 50s - The Shelf bust dress

34
Wie houd van een beetje retro-glamour is waarschijnlijk wel bekend met de glamoureuze cirkelrokken en de smalle tailles van de jaren '50. Dit typische silhouet ontstond als reactie op de praktische vrouwenmode uit de jaren '40 vrouwen kozen ervoor om hun vormen te benadrukken en vaak te overdrijven. Dat gebeurde dan ook met behulp van de juiste onderkleding. De modellen uit deze periode hebben niet allemaal de perfecte wespentaille die ze lijken te hebben: ze dragen een corselette van stugge stof om hun buik plat te houden en een petticoat van crinoline die de volle rokken bol deed staan, wat de heupen accentueert en verbreed.

Een trend die bij deze mode paste is de shelfbust wat losvertaald de uitstalrekjurk of platter de schabjurk zou kunnen worden. Zoals de naam suggereerd is deze jurk bedoeld om de vrouwelijke vormen uit te stallen. Dit gebeurd door plooien of volumineuze stof in de borststreek in contrast met een lijfje dat onder de borst nauwsluitend is. Om van een echte 'shelf bust' te spreken moet er onder de borst een soort van decoratie zitten die de borst lijkt te ondersteunen en omkadert. Dit trekt niet alleen de aandacht maar suggereert ook volume. De trent heeft maar relatief kort bestaan in de bloeiperiode van het decennium, maar we kunnen er toch wel veel sporen van terugvinden.

Hierboven zien we een naaipatroon uit 1945 en het stijlicoon Elisabeth Taylor in een heel gelijkaardige jurk. Hieronderonder vind je nog enkele voorbeelden van jurken uit de periode, de ene al wat extravaganter dan de ander.




Wie deze look ook eens wil uitproberen kan zijn eigen versie maken met de hulp van Butterick 5882 (links) of Simplicity 1155 (rechts).



Ikzelf heb het butterick patroon gebruikt voor mijn versie van deze look. Wat je wel nog moet weten: de moderne patronen vergroten de borsten niet zo zeer als de originele stijl uit de 50ies. De naad die de onderkant van de borst moet volgen loopt bij deze twee patronen over het midden van de borst, wat hem net kleiner doet uitkomen. Voor de welvoorziene dames onder ons is dat misschien prettig want de jurk is zo uitermate geschikt om de aandacht te trekken maar zal er niet vulgair of ongepast uitzien. Wie iets meer borst wil suggereren kan het patroon best aanpassen zodat de naad van het bovenstuk lager komt de zitten (waar de ijzers van je BH zitten), zoals ik gedaan heb in mijn versie van B5882. Wees gewaarschuwd dit is niet eenvoudig en je zal een aantal testversies moeten maken voor je de pasvorm helemaal juist hebt, maar eens dat het geval is zal je wel de ster van de avond zijn.

om af te sluiten een kleine preview van een versie waar ik zelf al even mee bezig ben. Ik ben vertrokken van de versie van Butterick maar ik heb de  buste verlaagd zodat hij meer zit zoals in de originele voorbeelden. De stof maakte ik zelf door kersjes op een gebroken witte katoen te stempelen.


Labels: , , ,

35 36 37 38 body { background:#aba; margin:0; padding:20px 10px; text-align:center; font:x-small/1.5em "Trebuchet MS",Verdana,Arial,Sans-serif; color:#333; font-size/* */:/**/small; font-size: /**/small; } /* Page Structure ----------------------------------------------- */ /* The images which help create rounded corners depend on the following widths and measurements. If you want to change these measurements, the images will also need to change. */ @media all { #content { width:740px; margin:0 auto; text-align:left; } #main { width:485px; float:left; background:#fff url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/corners_main_bot.gif") no-repeat left bottom; margin:15px 0 0; padding:0 0 10px; color:#000; font-size:97%; line-height:1.5em; } #main2 { float:left; width:100%; background:url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/corners_main_top.gif") no-repeat left top; padding:10px 0 0; } #main3 { background:url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/rails_main.gif") repeat-y; padding:0; } #sidebar { width:240px; float:right; margin:15px 0 0; font-size:97%; line-height:1.5em; } } @media handheld { #content { width:90%; } #main { width:100%; float:none; background:#fff; } #main2 { float:none; background:none; } #main3 { background:none; padding:0; } #sidebar { width:100%; float:none; } } /* Links ----------------------------------------------- */ a:link { color:#258; } a:visited { color:#666; } a:hover { color:#c63; } a img { border-width:0; } /* Blog Header ----------------------------------------------- */ @media all { #header { background:#456 url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/corners_cap_top.gif") no-repeat left top; margin:0 0 0; padding:8px 0 0; color:#fff; } #header div { background:url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/corners_cap_bot.gif") no-repeat left bottom; padding:0 15px 8px; } } @media handheld { #header { background:#456; } #header div { background:none; } } #blog-title { margin:0; padding:10px 30px 5px; font-size:200%; line-height:1.2em; } #blog-title a { text-decoration:none; color:#fff; } #description { margin:0; padding:5px 30px 10px; font-size:94%; line-height:1.5em; } /* Posts ----------------------------------------------- */ .date-header { margin:0 28px 0 43px; font-size:85%; line-height:2em; text-transform:uppercase; letter-spacing:.2em; color:#357; } .post { margin:.3em 0 25px; padding:0 13px; border:1px dotted #bbb; border-width:1px 0; } .post-title { margin:0; font-size:135%; line-height:1.5em; background:url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/icon_arrow.gif") no-repeat 10px .5em; display:block; border:1px dotted #bbb; border-width:0 1px 1px; padding:2px 14px 2px 29px; color:#333; } a.title-link, .post-title strong { text-decoration:none; display:block; } a.title-link:hover { background-color:#ded; color:#000; } .post-body { border:1px dotted #bbb; border-width:0 1px 1px; border-bottom-color:#fff; padding:10px 14px 1px 29px; } html>body .post-body { border-bottom-width:0; } .post p { margin:0 0 .75em; } p.post-footer { background:#ded; margin:0; padding:2px 14px 2px 29px; border:1px dotted #bbb; border-width:1px; border-bottom:1px solid #eee; font-size:100%; line-height:1.5em; color:#666; text-align:right; } html>body p.post-footer { border-bottom-color:transparent; } p.post-footer em { display:block; float:left; text-align:left; font-style:normal; } a.comment-link { /* IE5.0/Win doesn't apply padding to inline elements, so we hide these two declarations from it */ background/* */:/**/url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/icon_comment.gif") no-repeat 0 45%; padding-left:14px; } html>body a.comment-link { /* Respecified, for IE5/Mac's benefit */ background:url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/icon_comment.gif") no-repeat 0 45%; padding-left:14px; } .post img { margin:0 0 5px 0; padding:4px; border:1px solid #ccc; } blockquote { margin:.75em 0; border:1px dotted #ccc; border-width:1px 0; padding:5px 15px; color:#666; } .post blockquote p { margin:.5em 0; } /* Comments ----------------------------------------------- */ #comments { margin:-25px 13px 0; border:1px dotted #ccc; border-width:0 1px 1px; padding:20px 0 15px 0; } #comments h4 { margin:0 0 10px; padding:0 14px 2px 29px; border-bottom:1px dotted #ccc; font-size:120%; line-height:1.4em; color:#333; } #comments-block { margin:0 15px 0 9px; } .comment-data { background:url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/icon_comment.gif") no-repeat 2px .3em; margin:.5em 0; padding:0 0 0 20px; color:#666; } .comment-poster { font-weight:bold; } .comment-body { margin:0 0 1.25em; padding:0 0 0 20px; } .comment-body p { margin:0 0 .5em; } .comment-timestamp { margin:0 0 .5em; padding:0 0 .75em 20px; color:#666; } .comment-timestamp a:link { color:#666; } .deleted-comment { font-style:italic; color:gray; } .paging-control-container { float: right; margin: 0px 6px 0px 0px; font-size: 80%; } .unneeded-paging-control { visibility: hidden; } /* Profile ----------------------------------------------- */ @media all { #profile-container { background:#cdc url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/corners_prof_bot.gif") no-repeat left bottom; margin:0 0 15px; padding:0 0 10px; color:#345; } #profile-container h2 { background:url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/corners_prof_top.gif") no-repeat left top; padding:10px 15px .2em; margin:0; border-width:0; font-size:115%; line-height:1.5em; color:#234; } } @media handheld { #profile-container { background:#cdc; } #profile-container h2 { background:none; } } .profile-datablock { margin:0 15px .5em; border-top:1px dotted #aba; padding-top:8px; } .profile-img {display:inline;} .profile-img img { float:left; margin:0 10px 5px 0; border:4px solid #fff; } .profile-data strong { display:block; } #profile-container p { margin:0 15px .5em; } #profile-container .profile-textblock { clear:left; } #profile-container a { color:#258; } .profile-link a { background:url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/icon_profile.gif") no-repeat 0 .1em; padding-left:15px; font-weight:bold; } ul.profile-datablock { list-style-type:none; } /* Sidebar Boxes ----------------------------------------------- */ @media all { .box { background:#fff url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/corners_side_top.gif") no-repeat left top; margin:0 0 15px; padding:10px 0 0; color:#666; } .box2 { background:url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/corners_side_bot.gif") no-repeat left bottom; padding:0 13px 8px; } } @media handheld { .box { background:#fff; } .box2 { background:none; } } .sidebar-title { margin:0; padding:0 0 .2em; border-bottom:1px dotted #9b9; font-size:115%; line-height:1.5em; color:#333; } .box ul { margin:.5em 0 1.25em; padding:0 0px; list-style:none; } .box ul li { background:url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/icon_arrow_sm.gif") no-repeat 2px .25em; margin:0; padding:0 0 3px 16px; margin-bottom:3px; border-bottom:1px dotted #eee; line-height:1.4em; } .box p { margin:0 0 .6em; } /* Footer ----------------------------------------------- */ #footer { clear:both; margin:0; padding:15px 0 0; } @media all { #footer div { background:#456 url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/corners_cap_top.gif") no-repeat left top; padding:8px 0 0; color:#fff; } #footer div div { background:url("https://resources.blogblog.com/blogblog/data/rounders/corners_cap_bot.gif") no-repeat left bottom; padding:0 15px 8px; } } @media handheld { #footer div { background:#456; } #footer div div { background:none; } } #footer hr {display:none;} #footer p {margin:0;} #footer a {color:#fff;} /* Feeds ----------------------------------------------- */ #blogfeeds { } #postfeeds { padding:0 15px 0; }

Saturday 14 January 2017

Dressing the decade: The 50s - The Shelf bust dress

Wie houd van een beetje retro-glamour is waarschijnlijk wel bekend met de glamoureuze cirkelrokken en de smalle tailles van de jaren '50. Dit typische silhouet ontstond als reactie op de praktische vrouwenmode uit de jaren '40 vrouwen kozen ervoor om hun vormen te benadrukken en vaak te overdrijven. Dat gebeurde dan ook met behulp van de juiste onderkleding. De modellen uit deze periode hebben niet allemaal de perfecte wespentaille die ze lijken te hebben: ze dragen een corselette van stugge stof om hun buik plat te houden en een petticoat van crinoline die de volle rokken bol deed staan, wat de heupen accentueert en verbreed.

Een trend die bij deze mode paste is de shelfbust wat losvertaald de uitstalrekjurk of platter de schabjurk zou kunnen worden. Zoals de naam suggereerd is deze jurk bedoeld om de vrouwelijke vormen uit te stallen. Dit gebeurd door plooien of volumineuze stof in de borststreek in contrast met een lijfje dat onder de borst nauwsluitend is. Om van een echte 'shelf bust' te spreken moet er onder de borst een soort van decoratie zitten die de borst lijkt te ondersteunen en omkadert. Dit trekt niet alleen de aandacht maar suggereert ook volume. De trent heeft maar relatief kort bestaan in de bloeiperiode van het decennium, maar we kunnen er toch wel veel sporen van terugvinden.

Hierboven zien we een naaipatroon uit 1945 en het stijlicoon Elisabeth Taylor in een heel gelijkaardige jurk. Hieronderonder vind je nog enkele voorbeelden van jurken uit de periode, de ene al wat extravaganter dan de ander.




Wie deze look ook eens wil uitproberen kan zijn eigen versie maken met de hulp van Butterick 5882 (links) of Simplicity 1155 (rechts).



Ikzelf heb het butterick patroon gebruikt voor mijn versie van deze look. Wat je wel nog moet weten: de moderne patronen vergroten de borsten niet zo zeer als de originele stijl uit de 50ies. De naad die de onderkant van de borst moet volgen loopt bij deze twee patronen over het midden van de borst, wat hem net kleiner doet uitkomen. Voor de welvoorziene dames onder ons is dat misschien prettig want de jurk is zo uitermate geschikt om de aandacht te trekken maar zal er niet vulgair of ongepast uitzien. Wie iets meer borst wil suggereren kan het patroon best aanpassen zodat de naad van het bovenstuk lager komt de zitten (waar de ijzers van je BH zitten), zoals ik gedaan heb in mijn versie van B5882. Wees gewaarschuwd dit is niet eenvoudig en je zal een aantal testversies moeten maken voor je de pasvorm helemaal juist hebt, maar eens dat het geval is zal je wel de ster van de avond zijn.

om af te sluiten een kleine preview van een versie waar ik zelf al even mee bezig ben. Ik ben vertrokken van de versie van Butterick maar ik heb de  buste verlaagd zodat hij meer zit zoals in de originele voorbeelden. De stof maakte ik zelf door kersjes op een gebroken witte katoen te stempelen.


Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home